לא קל להיות בעל עסק היום, גם כאשר מדובר על עסק קטן. יש על בעלי עסקים אחריות גדולה ורבים מהם מוצאים עצמם במצב של פשיטת רגל בשנה הראשונה או השנייה לפעילות, מה בעצם גורם לזה? האם יש משהו שניתן היה לעשות אחרת? הכנו לכם מאמר מקיף על חברות קטנות, פשיטות רגל והאפשריות העומדות בפני בעלי עסקים.
למה עסקים קטנים פושטים את הרגל?
לא מעט עסקים פושטים את הרגל בשנה הראשונה לפעילות והסיבות לכך רבות ומגוונות. סיבה אחת מרכזית היא התנהלות לקויה באחד מהאספקטים של ניהול העסק, בכמה או בכולם. פעמים רבות יהיה לכך קשר לתהליכים פיננסיים בעסק, למשל ניהול ההוצאות וההכנסות, ניהול ההזמנות והוצאות שוטפות לצד הוצאות חריגות לעסק. זה יכול גם להיות חישוב לא מדויק של עלויות לקראת שיפוץ, לקראת תקופה מורכבת כמו חגים וכדומה.
עלויות גבוהות – לדעת לחשב אותן מראש
עסק עצמאי גורר עמו עלויות שונות בהן יש לעמוד, למשל שכר דירה, שכר עובדים ותשלומים שונים עבור תשתיות העסק. לפעמים לא נלקחים בחשבון תשלומים נוספים בגלל היערכות שאינה מותאמת, למשל מיסים שונים על שילוט, ארנונה לעסק, ציוד שוטף או צורך באנשי שירות נוספים לתפעול העסק. את כל אלה העסק צריך לעשות כאשר הוא מתמודד עם עבודה שוטפת ביום יום והצורך להתגבר על התחרות בשוק – זו משימה לא פשוטה ורבים לא עומדים בה.
יש לחשב מראש את העלויות הנוספות, רצוי להתייעץ עם בעלי עסקים ותיקים מאותו התחום או לשכור את שירותיו של יועץ עסקי מנוסה. בעזרת תוכנית עסקית סדורה ניתן להרכיב את כל העלויות מראש לכדי תמונה אחת ברורה שתסייע לצלוח את השנים הראשונות והמורכבות של כל עסק.
אחוזי מכירה נמוכים
אחד הגורמים המשפיעים על עסקים בתחילת דרכם הוא בראש ובראשונה אחוזי מכירה נמוכים. לעיתים זו תהיה התחרות הרבה ואי הידיעה שהיא תהיה כל כך קשה, לעיתים זו תהיה טעות של התעקשות על מוצר או שירות שאין בו עניין מצד הלקוחות, ולעיתים זו פשוט תהיה טעות בצורת הפרסום או אפילו נראות של החנות או האתר באונליין. יש לכל הנושאים הללו השפעה מכרעת על אחוזי המכירה ויש לבחון כל אחד מהם בנפרד ולגלות אחר המקומות אותם ניתן לשפר.
ביטוח לאומי, מס הכנסה והוצאות בונוסים ותגמולים
עוד נושא שיש לחשב היטב לפני פתיחת העסק כדי לצלוח את השנה הראשונה הוא התשלומים למס הכנסה ולביטוח הלאומי. מדובר על אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על ההתנהלות הכלכלית של העסק, עד כדי כך שניתן לפשוט את הרגל בעקבות התנהלות לא נכונה מול הרשויות. יש לבצע חישוב מדויק, לשלם במקדמות ולקבל שירות מקצועי בתחום הנהלת החשבונות.
נושא אחרון שכדאי לשים אליו לב הוא נושא הבונוסים והתגמולים. כל בעל עסק רוצה שלעובדים שלו תהיה מוטיבציה כשהם עובדים, אך יש להיזהר עם הוצאות אלו כי לעיתים הן יכולות דווקא לפגוע בעסק. יש להקצות סכום מדויק שיוכל להיות מופרש לצורך הבונוסים, זאת כמובן גם בהתחשב שהבונוסים ניתנים על הכנסות שהעובדים הביאו לעסק.
אפשרות להתגבר על תקופה קשה – הלוואה לכל מטרה
האתגרים בתחילת הדרך יכולים להיות רבים, אך לעיתים די בעצירת כדור שלג קטן כדי למנוע את מפולת השלגים, במקרה שלנו – פשיטת הרגל. פתרון אפשרי הוא לקיחת הלוואה לעסק, במידה והדבר נעשה בצורה חכמה, ניתן לייצב את העסק לטווח הקצר ולפעול נכון כדי לייצבו לטווח הרחוק.
לעיתים קרובות, די בלקיחת הלוואה לכל מטרה כדי להוציא את העסק לדרך חדשה ולאפשר לו לעשות זאת בנחת כלכלית.