מה המדיניות של ישראל לגבי רכב חשמלי?

תוכן עניינים

רכב חשמלי הפך בשנים האחרונות לפופולרי יותר ויותר בישראל. החל מהצרכנים שיוצרים ביקוש גבוה, דרך היבואנים ועד לרשויות המס- כולם חלק מהנתח הזה ולעיתים אחד משיג את השני. אבל מה באמת המדיניות הישראלית לגבי תחבורה חשמלית? 

קרדיט: UNSPLASH

במחצית הראשונה של 2022 נמכרו בישראל קרוב לעשרת אלפים רכבים חשמליים חדשים, שוק המהווה כשישה אחוזים מסך המכירות הכללי. אם נוסיף לרכבים החשמליים את הרכבים ההיברידיים שנמכרו באותה חצי שנה, נקבל מספר כמעט דומה. המשמעות היא שבישראל יש למעלה מעשרה אחוזים של רכבים אשר מהווים תחליף לרכבים המזהמים.

זאת הפעם הראשונה שנרשמים בישראל נתוני מכירות גבוהים כאלה והמספרים צפויים עוד לעלות עד סוף שנת 2022. מה שקרה כאן הוא ביקוש גבוה של הצרכנים שרוצים ליהנות מרכב נקי ואיכותי כמו בשאר המקומות בעולם.

יבואני הרכב בארץ הבינו את הביקוש ומגדילים כל הזמן את ההיצע ובעיקר את מגוון הדגמים החשמליים שיש, כמו יונדאי איוניק 5, לאחרונה גם מסין. אולם, על אף הביקוש הגבוה, יש רשימת המתנה ארוכה עד שהרכבים החדשים יגיעו והסיבה היא עולמית. מדובר על שילוב של שוק עבודה המתאושש מפגעי הקורונה, בעיית מחסור בשבבים, שינוע ולוגיסטיקה ארוכים וגם המלחמה בין רוסיה ואוקראינה.

מי שהזמין רכב לאחרונה, יצטרך לחכות לתחילת 2023 ואף מעבר עד שהרכב שהוזמן יגיע. בכל העולם מדובר על בעיה דומה ועולם הרכב מתמודד איתה בכל הכוח האפשרי על מנת להתגבר על הקשיים.

אלא שחוץ מהקשיים הללו, בישראל לא עושים את החיים קלים יותר והצפי הוא שבינואר 2023 המס על הרכבים החשמליים יעלה. אם עד עכשיו נהנו הקונים של רכב חשמלי ממס קנייה נמוך של עשרה אחוזים בלבד הרי שמתחילת 2023 המס יעלה לעשרים אחוזים. הסיבה היא שברשות המיסים צפו שהביקושים לרכב חשמלי יעלו ולכן תכננו את עליית המס בהתאם.

בהתחלה, מדרגת המס הנמוכה של עשרה אחוזים נועדה לעודד את השימוש ברכב לא מזהם, בהתאם למדיניות של משרד התחבורה שרצה לקדם את הנושא. אולם כעת, דווקא כשהביקושים נמצאים בשיא של כל הזמנים, המס עולה. לא ברור מה באמת המדיניות כאן והאם יש תכנון כלשהו לטווח ארוך.

ייתכן שתהיה דחייה בהעלאת המס, אך כרגע זה התכנון. בעוד שבמדינות רבות בעולם מעודדים שימוש ברכב חשמלי על ידי סבסוד, מענקים והטבות נוספות, בישראל הולכים הפוך. מדיניות כזו גם מנוגדת להצהרות של ישראל שעד 2030 הרוב המוחלט של הרכבים הנמכרים בה יהיו חשמליים.

לכל זה צריך להוסיף את עניין התשתיות לטעינה. יש עמדות טעינה ואף מוקמות עמדות חדשות ברחבי הארץ, אבל יש צורך להקים עמדות טעינה נוספות ובפרישה נרחבת כדי לעמוד בביקושים הגבוהים. בנוסף, יש צורך בעמדות טעינה מהירות כדי שזמן הטעינה של הרכבים יהיה קצר ולא ייווצרו תורים. תכנון נכון עכשיו, יחסוך הרבה אנרגיה וזמן בעתיד וכאן נדרשת מדיניות תכנון שצופה עתיד.

מצד אחד, מדינת ישראל מצהירה בוועידות אקלים עולמיות שהיא מקדמת טכנולוגיה ירוקה ושיש לה תכניות ויעדים להפחתת זיהום האוויר, בעיקר התחבורתי. מצד שני, המעשים בפעול לא תמיד הולמים את ההצהרות הללו ולא ברור אם הם מקרבים אותנו למטרות בתאריך היעד.

נדמה שישראל הולכת צעד קדימה ושניים אחורה בתחום החשמלי, בעיקר כשזה נוגע לקידום רגולציות של משרדי ממשלה. אמנם נעשו כאן הרבה דברים בתחום הרכב החשמלי ועוד בזמן קצר, אך נדרשת מדיניות גדולה ובעלת שיניים ותקציבים ייעודיים ולא רק הצהרות או חקיקה כללית. קידום התחבורה החשמלית הוא צורך חשוב למדינה צפופה כמו ישראל שחייבת אוויר נקי יותר ויפה שעה אחת קודם.

עמוד הנצחה דיגיטלי באתר "סיפור חיי"
דרכי הנצחה: איך תנציחו את זיכרון יקירכם שהלכו לעולמם?

כולנו מחפשים דרכים להנציח את אהובינו שלא בתקופת חיינו. אך יצירת זיכרון אינפורמטיבי עשויה לסייע לנו להתמודד עם הצער ולהעניק יציבות רוחנית. במאמר זה, נתמקד בשיטות שונות להנצחת נפטרים, כולל יצירת אנדרטות, ספרי זיכרונות, אתרי אינטרנט ועמודי זיכרון דיגיטליים. אנדרטה לזכר הנפטר אנדרטה לזכר הנפטר: האנדרטה היא אמצעי נצחי ומעמיק להנצחת זכר הנפטר. תוכננו ונבנו מבנים מיוחדים כדי לכבד ולזכור את הנפטר, נהגים לכתוב עליהם שמו ופרטיו, ולהניח בהם אבני קבר או אובייקטים זכורים מחייו. האנדרטה, היא לא רק מקום שבו חברים ומשפחה יכולים להתאסף ולהתפלל, אלא גם מקום שבו יכולים לחשוב ולהבין את משמעות החיים של הנפטר ולחזק את הקשר עם הזיכרונות החיים. ספר זיכרונות: הספר זיכרונות הוא כלי מרתק שמקבצת ושומרת את הזיכרונות והמסרים של הנפטר. באמצעות כתיבת סיפורי חייו, תמונות, וזיכרונות, הספר מאפשר למשפחה ולחברים להעביר לדור הבא את המורשת וההיסטוריה של הנפטר בדרך אינטימית ואישית. אתר אינטרנט ועמוד הנצחה דיגיטלי: עם התפתחות הטכנולוגיה, יצירת עמודי זיכרון דיגיטליים הפכה לאפשרות משמעותית ומרתקת להנצחת נפטרים. אתר אינטרנט או עמוד הנצחה דיגיטלי יכול להכיל תמונות, סרטונים, תגובות מהמשפחה והחברים, וכתבות על החיים והישגיו של הנפטר. כאן, במקום אינטראקטיבי, חברים ומשפחה יכולים לארגן אירועי הנצחה ולשתף בזיכרונות בצורה חדשנית ומרעננת. סרט על חייו: הפקת סרט על חייו של הנפטר היא דרך מרתקת להנציח ולשתף את סיפור החיים שלו. הסרט מכיל תמונות, סרטונים, ראיונות עם ידידים ומשפחה, וכלים דיגיטליים נוספים שמאפשרים לראות ולהבין את הנפטר בצורה מלאה ועמוקה. נר זיכרון: נר זיכרון המתוחזק בבית הכנסת או במקום אחר רלוונטי הוא דרך יפה ומסורתית להביא את רוחו של הנפטר לתמיד. הנר מאפשר למשפחה ולחברים להתפלל ולזכור את הנפטר במקום שמיועד לכך. אירוע הנצחה: הסדנה הנצחית של חיי הנפטר יכולה להיות אירוע חברתי ורגשי שבו משפחה וחברים נפגשים כדי להנציח ולזכור. האירוע יכול לכלול דברים כמו תצוגת תמונות וסרטונים, דיבורים על החיים של הנפטר, ופעילויות רגשיות נוספות שיאפשרו לכל הנוכחים לשתף בזכרונות וברגעים יחד. סיכום: יצירת זיכרון אינפורמטיבי היא דרך חשובה ורגשית להנציח זכרם של נפטרים. בין אם מדובר באנדרטה מסורתית, ספר זיכרונות, אתר אינטרנט, סרט על חייו, נר זיכרון, או אירוע הנצחה – כל אחת מהדרכים מעניקה מעמד ומקום ייחודי לזכרם של הנפטרים ומאפשרת לנו להמשיך לזכור ולהנציח את תקומתם.

טכנולוגיה
צעירים בהייטק: היתרונות של קריירה מוקדמת בעולם ההייטק

כניסה לעולם ההייטק בגיל צעיר יכולה לספק יתרונות רבים עבור אנשים המחפשים קריירה מצליחה בתעשייה המהירה הזו. צעירים רבים בישראל בוחרים להמשיך בקריירה בהייטק, תוך מינוף כישוריהם ותשוקתם לטכנולוגיה כדי להשפיע באופן משמעותי בתחום.

עבודה
טיפים לחיפוש עבודה אחרי גיל 50

מציאת עבודה חדשה לאחר גיל 50 יכולה להיות אתגר מרתיע, בשל הדינמיקה המשתנה במהירות בשוק העבודה, ההתקדמות הטכנולוגית, ולמרבה הצער, הטיות גיל שעדיין נפוצות בתעשיות רבות.